- Nederlanders van tussen de 18 en 25 jaar oud maken het vaakst gebruik van programma’s met kunstmatige intelligentie, zoals ChatGPT.
- In totaal maakt 23 procent van de Nederlanders regelmatig gebruik van AI, bij mensen tussen de 18 en 25 jaar is dat 48,7 procent.
- Ook maken Nederlanders steeds vaker gebruikt van slimme apparaten en accessoires zoals een smart tv, slimme water-, gas- of elektriciteitsmeter of smartwatch.
- Lees ook: Steve Jobs voorspelde de komst van ChatGPT al 40 jaar geleden, blijkt uit nieuw beeldmateriaal
Nederlanders van tussen de 18 en 25 jaar oud maken het vaakst gebruik van programma’s met kunstmatige intelligentie, zoals ChatGPT. Volgens het Centraal Bureau voor de Statstiek (CBS) heeft vorig jaar 23 procent van alle Nederlanders van boven de 12 jaar teksten, video’s of afbeeldingen gemaakt met AI, terwijl dat bij mensen tussen de 18 en 25 jaar 48,7 procent is.
Ook 25 tot 35-jarigen (41,5 procent) en 18 tot 25-jarigen (34 procent) maken relatief vaak gebruik van kunstmatige intelligentie. 75-plussers deden dat met één procent het minst.
Uit de CBS-cijfers blijkt ook dat mannen iets vaker AI gebruiken dan vrouwen: 27 procent om 20 procent.
Hoe hoger opgeleid, hoe vaker mensen gebruik maken van kunstmatige intelligentie. Vorig jaar heeft 34 procent van de mensen met een afgeronde hbo- of wo-opleiding ChatGPT of een vergelijkbaar programma gebruikt, tegen 19 procent van de mensen met een havo, vwo of mbo-diploma en 16 procent van de mensen met basisonderwijs of een vmbo-diploma.
Nederlanders bezitten meer slimme apparaten die verbonden zijn met internet
Nederlanders bezitten ook steeds meer ‘slimme’ huishoudelijke apparaten. In 2024 had 89 procent van de Nederlandse bevolking een of meer zogenoemde slimme apparaten of systemen in huis, tegen 81 procent in 2020.
63 procent heeft een smart tv en 61 procent een slimme water-, gas- of elektriciteitsmeter die je op afstand of via een app kunt aflezen. Ruim 40 procent gebruikt een virtuele assistent zoals Siri, Google Home of Amazon Alexa.
Vorig jaar had ook 57 procent van de Nederlanders slimme accessoires zoals een smartwatch,
fitnesstracker, sieraden of een draadloze koptelefoon. Dat was in 2022 nog 51 procent. Ook
gebruikten meer mensen een auto met een ingebouwde internetverbinding dan in 2022: 22 procent om 17 procent. Ook het aantal mensen met slimme gezondheidsapparaten, zoals een bloeddrukmeter, tandenborstel of weegschaal die met internet zijn verbonden, nam toe.
Toch is niet iedereen ervan overtuigd om slimme apparaten of systemen te gebruiken. Van de mensen die dat niet doen noemt 83 procent als reden dat ze erg geen behoefte aan hebben. Ook worden zorgen over privacy en beveiliging of hoge kosten als redenen genoemd.